科目名 英語会話Ⅲ
担当教員   Hirashima     
対象学年   2年   クラス   [123]  
講義室   S404教室   開講学期   前期  
曜日・時限   水2   単位区分    
授業形態     単位数    
準備事項    
備考    

講義概要/Class Outline

全学共通英語教育プログラムでは英語コミュニケーション能力を養成するため、少人数能力別クラス編成の「英語会話」と「英語(講読)」をそれぞれ週1回受講し、アチーブメントテストの数値目標達成に向けた学習をします。1,2年次では「英語会話」はネイティブスピーカー講師による授業、「英語(講読)」は日本人講師による授業となります。すべてのクラスでe-learningの課題学習があり、英語力向上に必要な学習時間をカバーします。授業はクラスによってTOEICまたはTOEIC Bridgeの試験対策を含んでおり、学年末のアチーブメントテスト(TOEICまたはTOEIC Bridge)により英語力の伸びを測定します。3,4年次では2年終了時の数値目標TOEIC Bridge140点(TOEICでは400点)を達成した学生を対象とする成績上位者クラスと未達成者のクラスに分かれます。成績上位者クラスではTOEIC730点以上の高得点を目指した学習を行います。未達成者のクラスでは前期末にもTOEIC Bridge模擬テストを使用した学力診断を行います。このテストで数値目標を達成した学生は後期から成績上位者クラスに移行します。
(達成目標)TOEIC Bridge140点程度の英語力を習得すること。(最上位クラスはTOEIC730点程度)  

講義計画 /Class Structure

内容
1 The first lesson will be a general introduction to the structure of the course, together with an explanation of class rules, assignments, tests and grading policy.
2 Communication Spotlight (C.S.) Unit 0: Getting to know you. Getting to know the textbook. Classroom English. Practice using classroom English. `What does vowel mean?` Listening excercise.
3 C.S. Unit 0: Learn about `linking` sounds. Listening excercise: Recognising and reproducing linking sounds. Reinforcing use of classroom English. Applying it to situations outside of the classroom.
4 C.S. Unit 1: Remembering school days. Talking about school subjects. Listening excercise: Listening out for `blended` sounds. Difficulty in understanding? Practice in asking for repetition. `Can you say that again?` `Could you repeat that please?`
5 C.S. Unit 1: Listening excercise: Focus on blended sounds. Practice saying blended sounds. Looking back on school days. Talking about school subjects. `I always enjoyed/liked history at school.` Practice in asking and answering questions using the past tense.
6 C.S. Unit 2: Giving instructions. Example: `Open your textbooks and listen to the dialog.` Listening excercise: How many people are having a conversation? Who is giving the instructions?
Practice giving simple instructions.
7 C.S. Unit 2: Listening excercise: Focus on weak vowels. Practice recognising and saying words with weak vowel sounds. Develop practice in giving instructions. Describing how to make something. Need help? Practicing ways of asking for help.
8 C.S. Unit 3: Talking about current activity: `What are you doing?` `I`m looking for my dictionary.` Listening excercise: What is the man doing? Practice asking what classmates are doing. Describing what other people are doing.
9 C.S. Unit 3: Listening excercise: Focus on stress in sentences. Practice recognising where the stress is. Practice speaking with natural sentence stress. Reinforcing use of present continuous. Question time: `Are you studying French too?` Practice giving short answer replies. Describing current actions.
10 C.S. Unit 4: `What are your plans?` Talking about the future. `My plan is to study hard, get good grades and then find a good job.` `I`m going to study hard ...` Listening excercise, followed by suitable speaking activity.
11 C.S. Unit 4: Listening excercise: Focus on casual English `gonna`. Develop practice in talking about the future, using both `gonna` and `going to`. Asking and answering questions using formal and informal language.
12 Class presentation
13 Review of course to date
14 定期試験(第14回目の授業で実施)
 

学習・教育目標/Class Target 経済、商、経営、芸術、国際文化、情報科学学部:「英語(講読)」1,2年次ではリーディングパート対策を強化し、レベルに応じて基本的な文法や語彙力を養成、リーディング力の強化をはかる。3,4年次ではレベルに応じてTOEICまたはTOEIC Bridgeのリーディングパート対策強化をはかる。「英語会話」1,2年次ではリスニングパート対策を強化し、レベルに応じて英語コミュニケーション能力の強化をはかる。3,4年次ではレベルに応じてTOEICまたはTOEIC Bridgeのリスニングパート対策強化とコミュニケーション能力強化をはかる。  
評価基準/GradingCriteria 授業及び定期試験の評価に加えて、英語アチーブメントテスト(TOEICまたはTOEIC Bridge/後期試験期間中実施)結果及びe-Learning課題学習「アルクネットアカデミー」の学習履歴とミニテスト結果をもとに評価する。  
評価方法/GradingMethod 前期:1,2年次では授業及び定期試験80点、e-Learning課題学習20点(ミニテスト結果を含む)として評価する。3,4年次では授業及び定期試験100点として評価する。
後期:1,2年次では授業及び定期試験50点、e-Learning課題学習20点(ミニテスト結果を含む)、英語アチーブメントテスト結果30点として評価する。 3,4年次では授業及び定期試験70点、英語アチーブメントテスト結果30点として評価する。
 
受講上の注意/Class Rules ATTENDANCE: Regular attendance is required in order to pass this course successfully. Failure to attend 11 classes per semester will mean a final exam result of E.
PARTICIPATION: Effort and participation in class are a must. Tasks assigned are to be completed. Mere attendance is not enough to gain credit. Sleeping will be regarded as absence.
LATE ARRIVALS: Students are expected to be on time for class. Arriving late more than twice will be regarded as absence.  
受講制限/Prerequisit  
関連する科目/Related Class  
教科書/Text
著者名 Alastair Graham-Marr  
著書名 Communication spotlight (Part B): High Beginner  
出版社名 ABAX ELT Publishers  
ISBNコード 978-1-8969-4224-7  
著者名 Longman Ei/Wa Jiten  
著書名 Longman Ei/Wa Jiten(ロングマン英和辞典)  
出版社名 Kirihara-shoten桐原書店  
ISBNコード 4-3420-5000-5  
指定図書/Assigned Books
著者名  
著書名  
出版社名  
ISBNコード  
参考文献/Bibliography
著者名  
著書名  
>出版社名  
ISBNコード